Angyali dvzlet (1472-1475 krl)
|
„A ma Firenzben tallhat Angyali dvzlet szerzõsge szerint szmos vitnak volt a trgya. Egyesek gy vltk, Ghirlandaio keze all kerlt ki, msok Leonardo da Vinci fiatalkori mûvt lttk benne, amelyet kzvetlenl Verrocchio mûhelye elhagysa utn festett. Ez a ma ltalnosan elfogadott feltevs tûnik a legvalsznûbbnek, ha figyelembe vesszk, hogy a kp szmos rszlete magn viseli Leonardo da Vinci stlusjegyeit. A prizsi Louvre-ban tallhat Angyali dvzlet is rgta ellentmondsos a szerzõ kiltt illetõen, azonban a firenzei kppel ellenttben a krds mg mindig nem eldnttt. Egyesek szerint a kp Lorenzo di Credi ecsetje all kerlt ki, msok Leonardo da Vincinek tulajdontjk. Kezdetben a kis Angyali dvzlet a predellra, azaz az oltr als rszre volt sznva, amelyen di Credelli dolgozott, aki Leonardhoz hasonlan Verrocchio mûtermben tanulta a festszetet. Legvalsznûbbnek az a feltevs ltszik, hogy a kp a kt fiatal festõ keze all kerlt ki. A tvolban ltszd megkap, azrkk tj szerzõje valsznûleg Leonardo da Vinci." (Hres festõk) |

Zensz kpmsa (1475 krl)

|
„A Zensz kpmsa Leonardo egyetlen frfiportrja. A mellny s a zeneszerszmot tart kz befejezetlen, az arca rendkvl kifejezõ.” (Romei) |

Madonna Benois (Madonna virggal) (1475-1478)

|
„A Madonna Benois Leonardo egyik elsõ munkja, amelyben a fiatal mûvsz mr teljes egszben megmutatja stlust. Ez az az idõszak, amikor a festõ befejezi tanulmnyait Verrocchio mûhelyben. A nagyon fiatal, szinte kislnyos Madonna nevet, s gondtalanul jtszik fival. A Gyermek arca viszont rendkvli figyelmet s koncentrltsgot fejez ki, ami a csecsemõkre jellemzõ, amikor valami szmukra j dolgot fedeznek fel. A Madonna s a Gyermek motvumnak ez az brzolsi mdja teljesen j s eltr a kt figura bemutatsnak akkoriban uralkod szigor smjtl. A Madonna viselkedse itt annyira termszetes, hogy minden anya knnyen azonosulni tud vele s rzseivel. Ily mdon Leonardo elri, hogy az emelkedett vallsi tmj kp hozzfrhetõ lesz mindenki szmra, de ez a vallsossg a legegyszerûbb htkznapi lethez ktõdik.” (Hres festõk) |

Szegfûs Madonna (1478-1481)

|
„A Madonna piros szegfûvel szernyebb s taln kevsb spontn mû. A Gyermek rajza azonban ugyancsak nagyon dinamikus, de taln kevsb realista. A kompozci sszetettebb. A httrben megjelennek a gynyrû, sfumato technikval festett hegyek. mulatba ejtõ az Istenanya kntse draprijnak a gazdagsga, hajfestsnek a mdja, valamint bal keznek szinte tkletes szobrszi modelllsa.” (Hres festõk) |

Szikls Madonna (1483-1486)

|

|
„A Szikls Madonna Leonardo da Vinci elsõ kpe, amelyet milni tartzkodsa alatt festett. Azzal a cllal kszlt a mû, hogy majd a milni San Francesco Grande templom Szeplõtelen Fogantats kpolnjnak a szrnyas-oltrt dsztse. A barlang tmja mindig lenyûgzte az olasz mestert. Szerinte a barlangok sajtos geolgiai zsigerek, amelyekben a "fortlyos termszet" elhelyezte hatalmas s titokzatos szervezett. Elõszr a Szikls Madonna cme gy hangzott: Madonna a Kisdeddel, Keresztelõ Szent Jnossal s az angyallal. A kp htterben gleccserekre emlkeztetõ hegyek lthatk, , ami a termszet vgtelensgt hivatott jelkpezni - minden valsznûsg szerint ez a kp igazi tmja. A mûvsz ugyanennek a tmnak mg egy verzijt elkszti, amely ma a londoni National Gallery tulajdont kpezi.” (Hres festõk) |

Hermelines nõ (1485-1490)

|
„A Hermelines nõ a lengyel irodalomban Nõ menyttel, vagy Nõ menytkvel cmen is szerepel, Leonardo da Vinci elsõ milni tartzkodsa alatt kszlt msodik (a Zensz portrja utn) portrja. A kp a milni nagykvetnek, Lodovico Sforza kedvencnek a lnyt brzolja. Leonardo da Vinci mesterien fejezte ki az brzolt figura belsõ gazdagsgt. Kirzõdik a nõ energija, hatrozott s erõs karaktere. Egyszerre eleven s flnk, mint a fehr menyt, amelyet a kezben tart. A gynyrû nõ finom ajkn megjelenik - a ms kpekrõl mr ismert - alig szrevehetõ, titokzatos mosoly.” (Hres festõk) |

Madonna Litta (Madonna s a gyermek Jzus) (1490-1491)

|
„Sok Istenanya - kp maradt rnk, amelyeket tbb-kevesebb valsznûsggel Leonardnak, vagy valamelyik tantvnynak tulajdontanak. Ilyen a leningrdi Ermitzsban õrztt Madonna Litta. A festsmd szraz s kemny, a ruhn a kk s piros ti egymst. De ahogy Mria a fejt flrehajtja, a bjos, finom mozdulat a hozzrtõk szerint csak Leonardtl telhetett. Annl inkbb, mert egy rajza egszen hasonl tarts fejet brzol.” (Richard Friedenthal) |

Utols vacsora (1495-1497)

„Lodovico Sforza 1494-ben megrendel Leonardonl egy kpet, amely az Utols vacsort brzolja. Azt szeretn, ha a mû a milni Santa Maria delle Grazie templomba kerlne. A mûvsz 1495-ben lt munkhoz. Az asztal egyik oldalnl lõ apostolok hrmas csoportokban, Krisztus kt oldaln szimmetrikusan helyezkednek el. Kzttk van Jds is (Krisztustl balra a harmadik), ami meglehetõsen btor dnts volt abban az idõben. Jdst ugyanis az asztal vgn, Krisztustl s a tbbi tantvnytl tvol szoktk brzolni. A festõ a vacsora legdrmaibb pillanatt brzolja, amikor Krisztus az apostolokhoz fordul: „Bizony mondom nktek, egyiktek elrul” (Szent Mt Evangliuma 26,21).” (Hres festõk)
„Leonardo valsznûleg hrom vig, 1495 s 1498 kztt dolgozott rajta. A hagyomnyos, gyors falfestsi technika, az n. freskfests volt akkoriban elterjedve, Leonardo azonban nem ezt, hanem egy sokkal rugalmasabb mdszert alkalmazott. Olyan festket hasznlt, amely rendszerint fafelleteknl volt szoks. Az eljrs nem bizonyult megbzhatnak, s a kp hamarosan elkezdett levlni a falrl.” (Hres festõk sznes arckpcsarnoka)
„Jnos a Mester nagy szivn pihen, E tiszta sziven, e csndes sziven pihen, de lelke a holnapra gondol, S fiatal arca felfõs lesz a gondtl. Mly hallgats virraszt az asztalon. Az olajfk felõl a fuvalom Hûsen, szomorn a szobba tved, Be fj ma a szl, az j s az let! Tams rvedezve nz a mcsvilgra, Pter zokog, s rvbb, mint az rva, Jds se szl, csak apr szeme villan, Remegve rzi: az õ rja itt van! Csak egy nyugodt. Nagy, sttkk szemben Mly tengerek derûs bkje l benn. Az ajka asztali ldst rebeg, S megszegi az utols kenyeret.” (Juhsz Gyula: Az utols vacsora) |

Mona Lisa (1503-1506)

|
Mona Lisa
Idõsebb a sziklnl, amelyek kztt l; Miknt a Vmpir, Sokszor meghalt, s megtanulta a sr titkait; Mly tengerek bvra volt, S elmerlt napjaik maga kr gyûjttte; Klns kelmkre alkudott Kelet kalmrjaival; Mint Lda, Anyja volt a trjai Helnnak, s mint Szent Anna, Anyja volt Mrinak; S mindez neki annyi volt, Mint a lantok s fuvolk hangja; S nem l, Csupn az lveteg finomsgban, Mely formba nttte a vltoz vonalakat, S a kzre s szemhjra sznt lehelt.
- Walter Pater - (Vajda Endre fordtsa) |
„Ki ne ismern Giocond-t, Leonardo remekmûvt, amely taln az egsz festszet trtnetnek legismertebb alkotsa. Gioconda arca a kzssgi emlkezet rsze, ismert az egsz vilgon, msoltk, fnykpeztk, karikatrkat ksztettek rla s sokszorostottk ezerszmra. Mindezek ellenre megõrizte titokzatossgt, megfejthetetlen titkt, amely gy fedi el ezt a kpet, mint a sûrû kd az õszi tjat. Nem az itt a legfontosabb, hogy igaza van-e Vasarinak, aki gy vli, felfedezte, hogy Leonardo egy bizonyos Francesco Giocondo-nak a felesgt brzolja, s nem az a fontos, hogy a mgtte elterlõ tj Toscana, Lombardia, vagy egy teljesen a festõ ltal krelt tj. A legrdekesebb krds annak a kapcsolatnak a feltrsa, ami az elsõ kpskban levõ figura s a mgtte lthat termszet kztt megfigyelhetõ. Ezen a kpen is megtallhat a Leonardo da Vincire oly jellemzõ sfumato. Ez a termszet rejtlyes erõinek jelenltt hivatott kifejezni, amelynek hatalmt az ember kizrlag csak szlelheti, de kptelen sszel felfogni. Leonardo folyamatosan kutatja az ember helyt a vilgban. Az egyik lehetsges vlaszt a mûvsz taln Mona Lisa egyedlll mosolyval fejezi ki. Gioconda arcrl paradox mdon megfontolt vlasztkossggal teli blcsessg sugrzik, amelybe azonban nyugtalansg is vegyl.” (Hres festõk) |

Szent Anna harmadmagval (1508-1510)
„A Szent Annt harmadmagval brzol kpet a firenzei szervita kolostorba szntk. Leonardo da Vinci letrajznak megrsakor Vasari a kvetkezõkppen szl a kp korabeli fogadtatsrl: „Leonardo hosszabb ideig volt ott a kolostorban gy, hogy nem kezdett el festeni, majd vgl egy kartonra megfestette Szent Anna, a Szûzanya s a kisded kpt. A kp csodlatra ksztetett minden mûvszt, amikor pedig ksz lett, jttek frfiak s nõk, idõsek s fiatalok, akik kt napon keresztl Leonardo szobjt ltogattk, mintha nnep lett volna az, hogy megtekintik azt a csodlatosan szp mûvet.” A "londoninak" nevezett befejezetlen vzlat nhny vvel korbban kszlt, mint a fentebb ismertetett kp. A Szent Csaldot brzolja a gyermek Keresztelõ Jnossal.” (Hres festõk) |

Keresztelõ Szent Jnos (1513-1516)

|
„A Keresztelõ Szent Jnos Leonardo da Vinci utols remekmûve, amelyet halla elõtt hrom vvel festett. A szent megvilgtott alakja a homlybl bukkan elõ. Nehz meghatrozni a resõ fny forrst. Sõt mi tbb, a figura rajza szrevehetetlen, ebbõl eredõen a kontrjai megfoghatatlanok. Ktrtelmû, hermafrodita jellegû, rejtlyes kllemû figurt brzol a festmny. A mû szemllõje szinte hipnotizltan ingadozik, hogy frfit, vagy nõt lt-e. Leonardo da Vinci Keresztelõ Jnos-a inkbb emlkeztet a mûvsz kpzeletben szletett ephboszra, s nem mint ahogy az Evanglium kvnja - aszkta keresztny prftra. Lnyegben Keresztelõ Szent Jnos az idelis, az tlagembernl tkletesebb, ezrt annak boldogtalansgtl mentes, idelis embertpusrl szõtt vgyak megtestestõje.” (Hres festõk) | |