Sandro Botticelli
narckp; rszlet a Hromkirlyok imdsa cm kprl
Sandro Botticelli, eredeti nevn Alessandro di Mariano Filipepi (Firenze, 1445. mrcius 1. – 1510. mjus 17.) itliai fest, a korai renesznsz (quattrocento) idejn a firenzei iskola legjelesebb kpviselje.
lete
Apja, Mariano Filipepi tmrmester egy adbevallsban gy jellemezte negyedik, legkisebb fit: "Fiam, Sandro 13 ves, iskolba jr s beteges". Valsznleg gyenge egszsge volt az oka, hogy nem folytatta az apja mestersgt, de mivel eszesnek s tanulkonynak bizonyult, tanttattk, ami krnyezetben abban az idben ritkasgnak szmtott. Legidsebb btyjnl, Giovanninl lakott, akit alacsony, kvr termete miatt Botticellnak (hord) neveztek. Ennek latin birtokos vgzds alakja a Botticelli nv: a Botticellk Sandrja. Msik btyja, Antonio aranyoz mester volt, a Szent Lukcs ch tagja.
Giorgio Vasari szerint Botticelli mestere Filippo Lippi volt, aki valsznleg firenzei tartzkodsa alatt, 1460 s 1467 kztt oktatta. 1470-ben mr mhelye volt, s ebben az vben kapott megbzst a kereskedk chtl kt erny brzolsra, a msik kettt Antonio Pollaiuolo festette meg. Botticelli kpeibl csak az egyik kszlt el, az Er, amely egyszerre mutatja Pollaiuolo s Andrea del Verrocchio hatst. 1472-ben a Szent Lukcs ch vknyvben tnik fel a neve, s tantvnyaknt Filippino Lippit, Filippo Lippi fit jellik meg, aki mintegy tizent ven keresztl dolgozott Botticelli mellett.
Hromkirlyok imdsa; a trdel alak Cosimo de Medici, mellette Piero s Giovanni, krlttk a Medici-udvar tbb tagjval
1474-ben Pisba ment, ahol nekikezdett egy Mria mennybemenetelt brzol fresknak, de nem fejezte be, mivel a megbzi elgedetlenek voltak a munkjval. Ebben az idben kerlt szoros kapcsolatba a Medici csalddal, s tbbkrl ksztett arckpet. Giovanni Lami keresked megrendelsre festette a Hromkirlyok imdsa cm kpt, amelyen a Mediciek kzl tbb csaldtag felismerhet. 1476 tjn valsznleg Urbinba utazott, ahol megismerkedhetett Piero della Francescval. Nem sokkal ksbb, 1477-ben festette els ismertebb remekmvt, A tavaszt a Villa di Castello szmra, amely Lorenzo s Giovanni di Pierfrancesco tulajdonban volt.
1480-ban a Vespucciak megbzsbl (Amerigo Vespucci csaldja) az Ognissanti-templom szmra festette meg a Szent goston-freskt, amelyet kvetett a San Martino alla Scala-krhz rszre ksztett Angyali dvzlet, amely mr teljesen egyni hang, a hagyomnyost tvzi jtsaival. 1481-ben s 1482-ben a rmai Sixtus-kpolna feskin dolgozott tantvnyaival. Hrom bibliai trtnet brzolsa kerlt ki a kezei all: a Mzes prbattelei, a Kisztus megksrtse s az ron ellen lzadk megbntetse. Ezel a kpek az elbbieknl sokkal nyugtalanabbak, feszltebbek, amelyet a kutatk Leonardo hatsval magyarznak. 1483-ban vagy 1487-ben egy kelengyelda dszl szolgl festmnysorozatra kapott felkrst, gy szletett a Boccaccio elbeszlse alapjn kszlt, ngy rszbl ll Nastagio degli Onesti trtnete.
Botticelli ebben az idben rt plyja cscsra. Leghresebb kpe, a Vnusz szletse is ekkoriban kszlt, br a pontos idpontot nem sikerlt meghatrozni. Ez a kp is eredetileg a Villa di Castellban volt. Firenzben 1490-ben tnt fel Girolamo Savonarola, aki tzes hang sznoklataiban eltlte a mvszetet, mely nem a vallst szolglja, s szigor vallsossgot hirdetett. Botticellire nagy hatssal volt a bart, br tasztotta a kp- s knyvgets, a szembeforduls a Mediciek kifinomult kultrjval. 1493-ban meghalt Giovanni Botticello, s Botticelli, mivel felesge s gyermeke nem volt, msik kt btyjval, Antonival s Simonval kzsen megvsrolt egy birtokot Firenzn kvl. Ez nmi anyagi biztonsgot jelentett szmra. Ebben az idben szletett kpeire egyre inkbb rnyomta blyegt a magrahagyatottsg, a nyugtalansg s a mly vallsossg. 1496-ban szletett a Rgalom, utols jelents festmnyeinek egyike. A kvetkez vekben egyre kevesebbet festett, a megbzkat valsznleg elriasztotta mveinek zaklatottsga. 1502-ben feljelentettk homoszexualits vdjval, de az gynek nem lett folytatsa. 1504-ben rszt vett Michelangelo Dvidjnak elhelyezsrl szl vitban. A kvetkez adat 1510. mjus 17-rl val: ekkor helyezik rk nyugalomra az Ognissanti-temetben.
Mvszete
Els munkin felfedezhetk mestere, Filippo Lippi, s ms firenzei vagy Firenzben megfordul mvszek hatsa, mint Verrocchio s Pollaiuolo. Ksbb az ezeknek a festknek mveiben fellelhet feszltsget, drmaisgot Botticelli kpein felvltja a finomsg s az rzkenysg. Mindez jl szlelhet egyik korai kpn, a Szent Sebestynt brzoln. Ebben az idben kszlt egyik leglraibb alkotsa, a Rzss Madonna is. A Medici csalddal val kapcsolatbl keletkez egyik els festmnye a Konvertitk oltra, amelyen a csald tbb tagjt is megrktette, de ez a m ersen megsrlt az idk folyamn. A Mediciekrl tbb portrt is ksztett, ezek kzl a legjelentsebbek a Frfikpms Cosimo il Vecchio medalionjval s a Giuliano de' Medici arckpe, amelybl tbb vltozatot is ksztett.
Andrea Mantegna hatsa mutakozik meg kt, egymssal teljesen ellenttes hangulat kpn. Mg a Holofernsz holttestnek megtallsa ers szneivel, drmaisgval, addig Judit visszatrse gyngdsgvel s finomsgval tnik ki. 1478 tjn keletkezett az els Madonna-tond, az gynevezett Raczensky-tond, amelyet mg tbb hasonl, gyngden, eredetien, rszletekbe menen ltrehozott alkots kvetett. Legismertebb kzlk a Grntalms Madonna s a szerkezetileg lenygz hats Madonna del Magnificat.
Akkoriban szletett az itliai renesznsz egyik legismertebb alkotsa, A tavasz. A kpet a belle rad harmnia, elegancia s szpsg igazi mestermv teszi. rtelmezsrl mg ma is vitk folynak, az sem vilgos, milyen alkalomra kszlt; egyesek Giuliano de Medici s Simonetta Vespucci szerelmnek vagy Simonetta hallnak allegrijaknt magyarzzk. A teljesen rnyktalan, rkkvalsgot sugallmaz kertet s Flora ruhjt szmtalan virg dszti; mintegy tszz nvnyfajt azonostottak a festmnyen. Botticelli msik mestermve s a mvszet trtnetnek egyik legismertebb festmnye, a Vnusz szletse is ebben az idszakban keletkezett. A tavaszhoz hasonlan Botticelli ezt a mvt is a mvelt, irodalomban, filozfiban, mitolgiban jrtas kznsgnek sznta, aki megfejthette a kp rejtett allegrijt. A kp ikonogfijnak megfejtst valsznleg a Firenzben uralkod jplatonikus filozfiban kell keresni: a szpsg a szellem s az anyag, az eszme s a termszet egyeslsbl szletik. Szintn Giuliano de Medici s Simonetta Vespucci szerelme lehetett a forrsa a Vnusz s Mars cm kp szletsnek.
Ksbb, miutn Savonarola hatsa al kerlt, Botticelli stlusa megvltozott, szigorbb, szomorbb lett, mveinek ritmusa feszltebb, szgletesebb. A httrben a szeld toszkn tj benpeslt flamand hatsokat tkrz kastlyokkal. Drmai feszltsgkeltsnek vgs hatrig ment el a ma az Uffiziben lthat Angyali dvzleten. Utols vein eluralkod misztikussga rad a Szent Jeromos utols ldozsbl. A Rgalom valsznleg Apellsz grg fest mve nyomn szletett, amelyrl Lukianosz tudstott. A festmnyt azokkal a rgalmakkal hoztk sszefggsbe, amelyek Savonarola vesztt okoztk. Az emberi drma s a nyugalmas szpsg krnyezet kztt feszl ellentt Botticelli tbb kpn felbukkant.
Botticelli mvszett minden finomsga, rzkenysge ellenre a kortrsak a „frfias” jelzvel illettk. Megreztk benne azt a frfias szellemet, ert s hatrozottsgot, stlusalakt kszsget, amellyel pldt s utat mutatott az rett renesznsz mvszeinek.
Botticelli Magyarorszgon?
 |
Ebben a szakaszban aktulis, esetleg mg csak kszld esemnyrl, jelensgrl szmolunk be. Az itt kzltek az id mlsval pontostsra, helyreigaztsra szorulhatnak. |
Wierdl Zsuzsa restaurtor s Prokopp Mria mvszettrtnsz vlemnyk szerint valsznleg Botticelli egy igen korai freskjt tallta meg Esztergomban, Vitz Jnos egykori esztergomi rsek dolgozszobjban. A fpap az elmlet szerint Filippo Lippit bzta meg palotja kifestsvel, akivel Magyarorszgra rkezett Botticelli is. A tle szmaz freskrszlet a ngy ernyt brzol nalakok kzl a Mrtkletessg. A nagyrszben megsrlt s az idk folyamn rosszul restaurlt festmnyen sikerlt megtallni a mvsz valsznsthet szignjt. rulkod jel mg a jellegzetes ni fejforma, a domborod nyak s a fl tfestse is. Botticelli ugyanis nem szeretett flet festeni, ltalban a haj al rejtette. A fresk a restaurls utn megtekinthet lesz az esztergomi vrmzeumban. A felfedezs 2007 jniusi bejelentse utn tbb szakrt ktsgbevonta, hogy valban Botticelli-alkotsrl van sz, de egyrtelm bizonytkot egyik oldal sem tudott felmutatni. Louis Waldman, a Harvard Egyetem Firenzei Renesznsz Kutatkzpontjnak a vezetje s egy nemzetkzi kutatcsoport is megtekintette az alkotst, s k is gy gondoljk, nem Botticelli a fresk ksztje.
Mvei
- Madonna gyermekvel s egy angyallal (1465-1467), Firenze, Spedale degli Innocenti,
- Madonna gyermekvel s egy angyallal (1465-67), Ajaccio, Muse Fesch,
- Madonna della Loggia (1467 krl), Firenze, Uffizi,
- Szz Mria gyermekvel, kt angyallal s a gyermek Keresztel Szent Jnossal (1465-1470), Firenze, Galleria dell Accademia
- Angyali dvzlet (1479 krl), New York , Hyde Collection
- Szz Mria gyermekvel, Szent Jnossal s egy angyallal (1488), Vars, National Museum,
- Hromkirlyok imdsa (1465-1467), London, National Gallery
- Fiatal frfi arckpe (1469 krl), Firenze, Palazzo Pitti
- A rzsakertek Madonnja (Madonna del Roseto) (1469-1470), Firenze, Uffizi
- Madonna gyermekvel s kt angyallal (1468-1470 krl), Npoly, Galleria Nazionale di Capodimonte
- Esmeralda Brandini arckpe (1470-1475), London, Victoria and Albert Museum
- Er (1470 krl), Firenze, Uffizi
- Sant'Ambrogio-oltr (1470 krl), Firenze, Uffizi
- Madonna gyermekvel s hat szenttel (1470 krl), Boston, Isabella Stewart Gardner Museum
- Judit visszatrse (1470- 1472), Firenze, Uffizi
- Holofernsz holttestnek megtallsa (1470-1472), Firenze, Uffizi
- Hromkirlyok imdsa (1475-1477), London, National Gallery
- Fiatal n arckpe (1475 krl), Firenze, Palazzo Pitti
- Hromkirlyok imdsa (1475-1477), Firenze, Uffizi
- Szent Sebestyn (1474), Berlin, Staatliche Museen
- Frfikpms Cosimo il Vecchio medalionjval (1474-1475 krl), Firenze, Uffizi
- Giuliano de' Medici arckpe (1475 krl), Bergamo, Accademia Carrara
- Madonna gyermekvel (1475 krl), Chicago, Art Institute
- Caterina Sforza ackpe(1475 krl), Altenburg, Lindenau-Museum
- Giuliano de' Medici arckpe (1476-1477), Washington, National Gallery of Art
- A tavasz (Primavera), (1477-78), Firenze, Uffizi
- Krisztus szletse, (1476-1477), Firenze, Santa Maria Novella
- Giuliano de' Medici arckpe (1478), Berlin, Staatliche Museen
- Szent goston (1480), Firenze, Ognissanti-templom
- Mzes lete, 1481, Rma, Vatikn, Sixtus-kpolna
- Madonna gyermekvel s angyalokkal (Madonna del Magnificat) (1480-1483), Firenze, Uffizi
- Knyves Madonna (Madonna del Libro) (1480-1483 krl), Miln, Museo Poldi Pezzoli
- Fiatal n arckpe (1480-85), Frankfurt, Stadelsches Kunstinstitut
- Fiatal n arckpe (1480 utn), Staatliche Museen, Berlin
- II. Szixtusz (1481), Sixtus-kpolna, Vatikn
- Hromkirlyok imdsa (1481-1482), Washington, National Gallery of Art
- Pallasz Athn megszeldti a kentaurt (1482-1483), Firenze, Uffizi
- Vnusz s Mars (1483), London, National Gallery
- Fiatal frfi arckpe (1483 krl), London, National Gallery
- Fiatal frfi arckpe (1482-1483 krl), Washington, National Gallery of Art
- Nastagio degli Onesti trtnete (1483 krl), Madrid, Museo del Prado
- The Virgin and Child Enthroned (Bardi Altarpiece) (1484), Berlin, Staatliche Museen
- Vnusz szletse (1484-1486), Uffizi, Firenze
- Angyali dvzlet (1485), New York, Metropolitan Museum of Art
- Grntalms Madonna (Madonna della Melagrana) (1487 krl), Firenze, Uffizi
- San Barnaba-oltr (1487-1488 krl), Firenze, Uffizi
- Szent goston ltomsa (1488 krl), Firenze, Uffizi
- Salome Keresztel Szent Jnos fejvel (1488 krl), Firenze, Uffizi
- A halott Krisztus siratsa Szent Jeromossal, Pterrel s Pllal (1490 krl), Mnchen, Alte Pinakothek
- Frfiarckp (1490 krl), magngyjtemny
- San Marco-oltr (1490-1492), Firenze, Uffizi
- Szent goston a celljban (1490-1494), Firenze, Uffizi
- Madonna a gyermek Jzussal s Keresztel Szent Jnossal (1490-1495), Firenze, Palazzo Pitti
- Lorenzo di Ser Piero Lorenzi arckpe (1490-1495), Philadelphia, Museum of Art,
- Szenthromsg (Pala delle Convertite) (1491-1493), London, Courtauld Institute Galleries
- A Rgalom (1494-1495), Firenze, Uffizi
- A halott Krisztus siratsa (1495 krl), Miln, Museo Poldi Pezzoli
- Szent Jeromos utols ldozsa (1495 krl), New York, Metropolitan Museum of Art
- Dante arckpe (1495 krl), magngyjtemny
- Virginia trtnete (1496-1504), Bergamo, Accademia Carrara
- Lucretia trtnete (1496-1504), Boston, Isabella Stewart Gardner Museum
- Misztikus keresztrefeszts (1497 krl), Harvard Egyetem, Fogg Art Museum
- Tviskoronzs (1500), Bergamo, Accademia Carrara
- Jzus sznevltozsa (1500 krl), Rma, Galleria Pallavicini
- Judit elhagyja Holofernsz strt (1495-1500), Amszterdam, Rijksmuseum
- Misztikus Jzus szletse (1500 krl), London, National Gallery
|