Michelangelo Buonarroti
Marcello Venusti: Michelangelo arckpe (1504-1506 krl)
Michelangelo Buonarroti (teljes nevn Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni, Caprese, 1475. mrcius 6. – Rma, 1564. februr 18.) az olasz renesznsz kimagasl mestere, egyike a mvszettrtnet legnagyobb alakjainak.
lete
Ifjkora
Szlei elszegnyedett nemesemberek voltak, apja, Domenico, Michelangelo szletsekor Lodovico di Lionardo di Simoni Caprese s Chiusi della Verna podestja volt. Amikor a csald Firenzbe kltztt, Michelangelo jelentkezett Domenico Ghirlandaio fest mhelybe, tanulnak. Ekkor 13 ves volt. Hamarosan tment a Medici-kertben munklkod Bertoldo szobrszhoz, aki Lorenzo de Medici antik szoborgyjtemnynek reknt dolgozott. Itt a gyjtemny gazdja felfigyelt a tehetsges fira, s maghoz hvatta az apjt, hogy a gyerekrt cserbe, llst knljon neki. Miutn az apt a vmhzban alkalmaztk, Michelangelo bekltztt a Mediciek palotjba, ahol szinte csaldtagknt bntak vele. Rszt vehetett annak az irodalmi s tudomnyos trsasgnak az sszejvetelein, amely nagy hrt szerzett a Medici-udvarnak. Ebbe a krbe tartozott Machiavelli is, a kztrsasg alkancellrja, a neves vgjtkr, s tbb hrneves klt, tuds, filozfus. Itt tlttte Michelangelo ifjkort 1492-ig, Lorenzo hallig.
Ezutn kezddtt valjban Michelangelo lete a maga viharaival, fjdalmaival. Firenzben Savonarola tzes sznoklatai felkelst sztottak a Medici csald ellen. Vgl elztk a Medicieket, s Savonarola az llamot talaktotta teokratikus hatalomm. Tartva a felkelstl, Michelangelo elszr hazament szlvrosba, ahol anatmiai tanulmnyokkal foglakozott, majd Velencbe, utna Bolognba utazott, ahol megfaragta a Szent Domonkos-sremlkegyttes kiegszt figurit. 1496-ban a honvgy visszahozta Firenzbe. Itt kszlt egyik munkja egy rmai bboros birtokba kerlt, aki az rk Vrosba hvatta, ahol 1498-1499-ben elksztette a Pietà mrvnycsoportjt.
1501-ben visszatrt Firenzbe, ahol a viszonyok alaposan megvltoztak. Savonarolt kivgeztk, Firenze lre Soderini, Michelangelo jakarja kerlt. A mvsz azonnal egy kiads munkt kapott: egy elfaragott, flig tnkretett mrvnytmbbl kellett szobrot faragnia. gy szletett 1501 s 1504 kztt a Dvid, a renesznsz mvszet egyik legismertebb alkotsa, amelyet a kortrsak il Gigante nven becztek, tbb mint 4 mteres magassga miatt. A Pietàval s a Dviddal alkotjuk Itlia legnagyobb mestereinek sorba emelkedett.
A mvszettrtnetben pratlan esemny, hogy a mvszet legnagyobb alakjai egy idben egy vrosban ljenek. Firenzben ez mgis bekvetkezett, mert br a felkels elsodorta a Mediciek hres tudskrt, Michelangelo mellett 1500-ban Leonardo da Vinci, 1504-ben pedig Raffaello is letelepedett a vrosban. A gyanakod termszet Michelangelo egyikket sem kedvelte; szmra mindketten a nagyvilgi, optimista letfelfogs kpviseli voltak a siralom vlgyben. Ugyan vetlkedsre adott alkalmat a firenzei Signorinak az a hatrozata, hogy Michelangelo Leonardval kzsen fesse ki a kormnypalota (Palazzo Vecchio) egyik termt, de mindkt m megsemmislt, mg mieltt a falakra festhettk volna, st a kartonok is elpusztultak. Leonardo 1506-ban, Raffaello kt vvel ksbb hagyta el Firenzt.
A ppk szolglatban
1505-ben Michelangelo letben risi vltozs kvetkezett be: II. Gyula ppa Rmba hvta az pp 30 ves mvszt. A ppa hamar felismerte, hogy kettejkben sok a kzs vons: a becsvgy, az er s akarat, a vgy a monumentlis nagysgra. II. Gyula risi mret sremlkre vgyott, amelyet a Szent Pter-bazilika kupolja al helyeztek volna, oda, ahol Szent Pter srja van. Ha elkszlt volna, ez lenne a keresztny vilg legnagyobb sremlke. Ksbb a ppa elfogadott egy kevsb nagyravgy tervet. Michelangelo csaldott volt, de akkor lett igazn dhs, amikor a ppai kamara nem fizette ki a neki jr pnzt. Dhben elhagyta Rmt s firenzei terletre ment. A ppnak hamarosan sikerlt megbktenie s visszacsalogatnia. Michelangelo elksztette a ppa letnagysgnl nagyobb bronzszobrt egy bolognai templom fbejrata fl, de a mvet a bolognaiak hamarosan megsemmistettk.
Rszlet a Sixtus-kpolnbl: dm teremtse (1508-1512)
Szinte krptlsul a sremlk miatt, a II. Gyula 1508-ban megbzta Michelangelt azzal, hogy IV. Sixtus ppa egykori vatikni hzi kpolnjnak falait freskkkal ktse. Br Michelangelo erskdtt, hogy szobrsz s nem fest, fiatalkora ta nem festett freskt, a ppt nem lehetett eltrteni akarattl. Vgl megegyeztek: II. Gyula abba, hogy a mvsz azt fest, amit akar, Michelangelo pedig abba nyugodott bele kiss duzzogva, hogy kifesti a mennyezetet. Mivel a freskfestsben nem volt nagy jrtassga, firenzei festket hvott segtsgl. De csakhamar el is kldte ket, mert nem trt meg senkit maga mellett munka kzben. gy szinte egyedl festette meg ngy v alatt a vilg legnagyobb mennyezetkpt, mely a legnagyobb dicssget szerezte neki a kortrsak szemben. A hagyomny szerint senkit nem engedett be a kpolnba, amg a munka tartott, maga a ppa is csak titokban nzhette meg a kszl mvet. 1512-ben, Mindenszentek napjn lepleztk le a freskt, s attl a naptl fogva csodjra jrnak az emberek. Michelangelo mg egyszer visszatrt a Sixtus-kpolnba, hogy 1535 s 1541 kztt megfesse a csodlatos Utols tletet, a vilg legnagyobb oltrkpt, amelyet 1541 karcsonyn lepleztek le.
Ezek a megbzsok mind a tervezett sremlktl vontk el a mvszt. Kzben a tervekrl fokozatosan hol ezt, hol azt a rszt faragtk le. II. Gyula utdait nem nagyon rdekelte eldjk sremlke, sajt, szemlyes munkk terveit ddelgettk. A vgrendelet vgrehajti viszont llandan zaklattk Michelangelt. X. Le ppasga alatt, 1515-1516 krl befejezte a Mzest. A ppk lassanknt rvettk a vgrendelet vgrehajtit, hogy egy egyszerbb sremlkkel elgedjenek meg, gy sikerlt 40 v utn 1545-ben fellltani az emlkmvet.
X. Le ppa megbzsra Michelangelo homlokzatot tervezett a Brunelleschi ltal ptett San Lorenzo-templomhoz, de az ptkezs elmaradt. A msodik Medici ppa, VII. Kelemen seinek sremlkt ugyan nem sikerlt Michelangelnak befejeznie, de ht gynyr szobrot faragott hozz, amelyek taln legtkletesebb alkotsai. VII. Kelemen Lorenzo de Medici unokaccse volt, ezrt szeretett volna apjnak, Giuliannak s nagybtyjnak a firenzei San Lorenzo-templomban sremlket kszttetni. Michelangelo ezt a munkt szvesen elvllalta volna, de a ppa kt msik Medicinek is kszttetett emlkmvet, akiket szintn Lorenzonak s Giuliannak hvtak. ppen az sremlkkn dolgozott, amikor a Mediciek hborba keveredtek Firenzvel, a mester ltal oly szeretett vrossal. Az emlkmvn lthat a ngy napszak allegorikus megtestestje, a Hajnal, az Alkony, a Nappal s az j.
Ezek az 1520 s 1534 kztt kszlt sremlkek Michelangelo mvszetnek legjelentsebb mvei kz tartoznak. Ezek utn egyre nagyobb gytrelmet okoztak a szemlyisgtl tvol ll feladatok, tehernek szmt megbzsok, mint az Utols tlet vagy a Szent Pter-templom munklatai, amellyel 1547-ben bztk meg. lett a bazilika fptsze, az sszes munklat teljhatalm irnytja. Nem vletlenl: rgebbi firenzei s rmai templomai, paloti bizonytottk rtermettsgt.
Azt a tnyt, hogy Michelangelo rajong a szp, fiatal frfiakrt, Rmban nylt titokknt kezeltk. Szerelmei fleg a neki modellt ll frfiak kzl kerltek ki; volt kzttk elkel szrmazs ifj ppgy, mint frfiprostitult. Michelangelt ezek a kapcsolatok nem egyszer mltatlan helyzetbe hoztk: visszaltek rzelmeivel vagy megloptk. Nhny kutat szerint ezek a szerelmek plti szinten maradtak, s ennek oka lehetett Michelangelo mly vallsossga, valamint elktelezettsge a platni idek irnt. Annyi bizonyos, hogy magnlete miatt soha nem trt ki krltte nagyobb botrny.
1532-ben megismerkedett lete legnagyobb szerelmvel, egy rendkvli szpsg fiatal rmai nemessel, Tommaso de Cavalierivel (1516-1574), akihez tbb mint 300 szonettet s madriglt rt. Br a korklnbsg 41 v volt, Cavalieri mindvgig h maradt a mvszhez, s kapcsolatukat Michelangelo szk barti kre is termszetesnek fogadta el.
Utols vei
1547-ben slyos csapsknt rintette legkedvesebb bartnjnek, Vittoria Colonnnak halla. A hlgy a pescarai rgrf zvegye volt, hres kltn, Michelangelo mvszetnek rajongja, a mester gyngd lelk bartnje, akihez platonikus kapcsolat fzte. Vittoria ideje legnagyobb rszt egy viterbi kolostor magnyban tlttte, ahol Michelangelo versekkel s levelekkel rasztotta el. Tallkozsaikon inkbb eshetett sz vallsrl, Isten szeretetrl, mint mvszetrl, eszttikrl. Michelangelo hallig h maradt emlkhez, tle mertett inspircit a kltszet irnti vonzalmban.
Hossz regsge idejn misztikus lz vett rajta ert, ami hozzjrult ahhoz, hogy szinte meggyllte mvszett. Valsznleg emiatt az 1533-at, vgleges Rmba kltzst kvet els 17 vben csak egyetlen szobrot alkotott. Mgis 1550 s 1555 kztt megfaragta sajt sremlkre sznt Pietjt, amelyen Arimathiai Jzsef alakjban magt mintzta meg. Vgl befejezetlenl hagyta, st darabokra trte. Helyrelltottk, s 1722-ben a firenzei dmba kerlt.
Michelangelo lassan mindenkijt elvesztette, rokonai, testvrei, h szolgja, Urbino mind elbb haltak meg, mint . Egyedl maradt, de utols rjig ers volt, telve akarattal. Halla eltt egsz szombaton s vasrnap dolgozott, nem tudva, milyen nap van. Htfn belzasodott, ezrt nem lovagolt ki, mint rendesen, hanem visszalt a tz mell. Hrom nap mlva, 1564. februr 18-n meghalt. Unokaccse a kvetkez jszakk egyikn titokban Firenzbe vitette a holttestet, mert a rmaiak nem akartk elengedni. Ott nneplyes temetst rendeztek a San Lorenzban, majd mauzleumot emeltek szmra a Santa Croce-templomban.
Mvszete
Aki meg akarja rteni Michelangelo mvszi nagysgt, annak meg kell ismernie Michelangelt, az embert.
Fiatal korban kt frfi, kt teljesen klnbz szemlyisg volt r meghatroz hatssal: Lorenzo de Medici s Savonarola. A Medici-udvarban a platni akadmia ltal megismerte a pogny letrmt, az let lvezett, a szpsg egyeduralmt. A blcsel Arisztotelsz helyett a klti Platn lett a filozfia egyeduralkodja. Michelangelo sokat tanult itt, a trsasgban val rszvtele kritikai szellemt lestette, emberismerett mlytette.
Savonarola egszen ms elveket vallott. Kikelt minden mvszet ellen, mely nem a vallst szolglja, hveit felszltotta, puszttsk el azokat a festmnyeket, knyveket, melyek az let szpsgt emelik. Michelangelt borongs kedlye, trsasgkerl termszete fogkonny tettk az olyan krdsek irnt, amelyek az let rtelmt, a ltezs cljt feszegettk, de amelyekre vlaszt nem adott senki. Ezrt talltk szven Savonarola szenvedlyesen ostoroz sznoklatai a bnrl, eget-poklot idz felhvsa a megtrsre. Mg alakjai a renesznsz szpsgeszmnyt testestik meg, hinyzik a vilgukbl az rm, a boldogsg, Michelangelo egyetlen mvn sem brzolt ilyen rzelmeket. Ezrt messze elklnl a renesznsz tbbi mvsztl: hinyzik belle a nyugalom, a szpsgrzs, a harmnia. Alkotsainak szerepli mintha minden pillanatban vezekelnnek amiatt, mert lteznek.
Mindez Michelangelo lelki alkatbl kvetkezik. letrajzri kemny akarat, nehz termszet, tekintlyt nem tisztel emberknt rjk le. („Mindenki fl tled, mg a ppa is” - rta egyik bartja.) Elnytelen klseje miatt kisebbrendsgi rzsekkel kzdtt ( Venusti arckpe ersen idealizltan brzolja). Jellemzek voltak r a pnikszer meneklsek s a szinte ldzsi mniig fajul rzsek. Egsz letben nagyon kevs hsges bartja volt, nem trt meg maga mellett senkit. Br csaldjt szerette s mindig tmogatta, hossz ideig ket sem tudta elviselni. letnek esemnyei csak fokoztk pesszimizmust, baljslat sejtelmeit. II. Gyula monumentlis sremlknek kudarca nagy csaps volt mvszetre. Szinte egsz letben a ppk szeszlyeinek volt kiszolgltatva, s ezrt nem egy munkja befejezetlen maradt. Knytelen volt elvllalni olyan feladatokat is, amelyek tvol lltak tle. Az a tny, hogy ezeket a feladatokat is hihetetlen magas mvszi sznvonalon oldotta meg, Michelangelo zsenialitsrl rulkodik. rmtelen letnek utols menedke a mvszet volt: olyan irammal vetette bele magt a munkba, amelynek nincs prja.
Sok gytrelmet okozott neki homoerotikus vonzalma is. Br „mssgt” nyltan vllalta, a testi szerelmet Platn tantsainak megfelelen prblta szellemi skra terelni. A platni eszmnyek s a testi vgy kztti kzdelmt fejezte ki gynyr frfiakat brzol szobraiban, festmnyeiben, vonzalmairl nyltan szl verseiben.
A szobrsz
Michelangelo mindig is szobrsznak tartotta magt, s vitathatatlan, hogy legnagyobb hats alkotsait ebben a mvszeti gban hozta ltre. Munkamdszere egyedlll. Sohasem vzolt hosszas elkszt tervet a szobraihoz, csak egy egszen kis mintt nagyolt ki viaszbl emlkeztetnek, azutn egyenesen a mrvnybl faragta ki a mvet, segdminta vagy modell ignybevtele nlkl.
Pietà
Tbb kisebb m utn az els alkots, amely meghozta szmra a hrnevet, a Jean Bilheres de Lagraulas bboros megrendelsre kszlt Pietà („Krisztus siratsa”) volt. Ez az egyetlen szobor, amelyet Michelangelo a kzjegyvel ltott el. A Madonna kebln hzd szalagra ezt vste: MICHELANGELUS. BUONARROTUS. FLORENTINUS. FACIEBAT. (A firenzei Michelangelo Buonarroti ksztette).
A Krisztust sirat Mria tmjt eddig tbbszr is feldolgoztk az itliai mvszek, de Michelangelo az els, aki nem tbbalakos kompozcit ksztett, hanem a ktalakos szoborral egy kzpkori, az Alpoktl szakra kialakult ikonogrfiai tpust kvetett: Mria trdn tartja Krisztust, mint egy kisgyermeket. Feltn Mria fiatalsga, amit Michelangelo azzal indokolt, hogy Mrinak fiatalabbnak kell lennie a Finl, hogy mindrkk szznek lssk, Krisztusnak viszont a halla utn olyannak kell ltszdnia, mint brki emberfinak. Az anya keserve mellett a msik f vonsa a mnek Mria dsan redztt ruhzata s Krisztus meztelensge kztt feszl ellentt. Ezen az alkotson is ltszik, hogy a fiatal mvsz milyen pontosan tisztban volt az emberi test formival, szerkezetvel.
Dvid
Negyven vvel korbban Agostino di Duccio kezdte megmunklni azt a mrvnytmbt, amely azta vrta Firenzben, hogy valaki kifaragja. Mikor Michelangelo megkapta a feladatot, azonnal egy nagy problmval tallta magt szemkzt: a kvet nem csak megfaragtk, hanem t is lyukasztottk. Valsznleg ezrt kerlt Dvid testslyt nem visel bal lba olyan ferde helyzetbe. Az elkszlt szobor a hagyomnyokkal ellenttben nem egy fit brzol, kezben Glit levgott fejvel, hanem egy fiatal frfit a harc eltti pillanatokbl. A m a mvsz egyik legsajtabb vonsait mutatja: az brzolt szemly cselekvs eltti bels feszltsgt ltszlagos kls nyugalommal fejezi ki. A ruhtlan emberi test Michelangelo mvszetnek f trgya, rzelmeinek, gondolatainak tolmcsolja. A szobrot eredetileg a firenzei vroshza kzvetlen kzelben lltottk fel, csak 1873-ban helyeztk mai helyre.
Mzes
II. Gyula olyan feladattal bzta meg, amely Michelangelo egsz letben a gytrelmek forrsa lett. A monumentlis sremlkbl mindssze nhny szobor valsult meg, kzttk a michelangeli mvszet egyik remeke, Mzes. Mint Dvid szobrn, itt is a kitrs eltti pillanatban brzolja a bibliai alakot, a feszltsg fels fokban, amikor megtudja, hogy a npe blvnyt imd. A szobor felsteste az alstesthez kpest sokkal erteljesebb, aminek az az oka, hogy eredetileg magasabban helyeztk volna el, gy az alstest nem ltszott volna. A szarvak jelenlte pedig a Biblia tves fordtsbl kvetkezik: a fejet krlvev fnysugarakat (coronatus) szarvaknak (cornutus) fordtottk. A szarvak jelenlte egybknt csak fokozza az agresszv benyomst. Ehhez a sremlkhez tartozott mg kt „Rabszolga-szobor”, amelyet eltvoltottak s a prizsi Louvre-ba vittek.
Medici-sremlk
A VII. Kelemen ltal tervezett Medici-sremlket 45 vesen kezdte el, de csak 70 ves korban lltottk ssze elkszlt rszeit a firenzei San Lorenzo-templom Medici-kpolnjban. A ppa eredetileg ngy sremlket akart, de csak kett kszlt el, azok is a csald kevsb ismert tagjainak rszre. Michelangelo rendkvl kevs portrt ksztett, kzttk van a kt Medicit brzol alkotsa. A kt kkopors fedeln kt-kt alak helyezkedik el: Lorenzo de Medicin, Urbino hercegn a Hajnal ni s az Alkony frfi megtestestje, Giuliano de Medicin, Nemours hercegn az j ni- s a Nappal befejezetlen frfialakja. Mindannyian az id mlst jelzik, mely magval ragad az rkkvalsg fel: sttek, nyugtalantak s komorak. Michelangelo az j szjba adja hres verssorait:
Aludni j, s kbl lenni mg jobb,'
mg szgyen s gyalzat r a vilgon.
Mily szerencse: se reznem, se ltnom!
Ne kelts fl ht, s ! csendesen beszlj ott.
lete vge fel tbb Pietàt is ksztett, amelyeket szinte sztfeszt a fizikai s szellemi szenveds. Halla utn a hagyatkban talltak egy megkezdett szoborcsoportot, amelyet Rondanini Pietànak neveztek el. A kt hihetetlenl megnylt alak minden msnl megindtbb egyttest alkot.
A fest
Michelangelo nem volt fest, s soha nem is akarta, hogy annak tartsk. Miutn Leonardval kzs megbzatsa nem jtt ltre, nem is foglalkozott festszettel egszen addig, mg II. Gyulnak eszbe nem jutott: mi lenne, ha kedvenc szobrsza festen ki a Sixtus–kpolnt.
A festszetben Michelangelo legkzvetlenebb eldjnek Luca Signorellit tekintik, akinek lete szintn Firenzhez kthet, de f mve az orvieti katedrlisban lthat Utols tletet brzol freskciklus. A krhozottak testi-lelki szenvedseit igen szuggesztvan brzolta. Kompozciit nagyvonalan, felesleges rszletezs nlkl alkotta meg, s ezzel felkeltette Michelangelo rdekldst. De a Szent csaldot brzol Doni tondn Michelangelo az rzelmeknek olyan brzolst adja, amelyet Signorellinl nem lehetett tapasztalni. Az Agnolo Doni eskvjre kszlt kpet okkal neveztk festett szobornak: Michelangelo nagy gondot fordtott a testek plasztikus brzolsra.
Michelangelo a Sixtus-kpolna kifestsre szl megbzst tulajdonkppen a szakmai fltkenysgnek „ksznhette”. Bramante, aki fltkeny volt a mvsz sikereire a ppnl, rbeszlte II. Gyult, hogy a szobrszt bzza meg ezzel a munkval. Biztosra vette, hogy Michelangelo, akinek nem volt sok gyakorlata a freskfestsben, belebukik. Mivel a ppa j tletnek tartotta, Michelangelo knytelen-kelletlen beleegyezett.
A kpolna egy 48 mter hossz s 18 mter szles ngyszg terem, amelynek oldalait a quattrocento hres festinek freski dsztettk, de a 25 mter magassgban lv dongaboltozat res volt. Michelangelo a hatalmas felletet festett hevedervekkel s prknyokkal tagolta, s az gy ltrejtt ngyzetes mezkbe kerltek az egyes kompozcik. A mvsz szinte egyetlen ihlet forrsa a Biblia volt. A kzps freskk a vilg teremtst s az ember bibliai strtnett brzoljk. Itt lthat a Sixtus-kpolna legismertebb festmnye, az dm teremtse. Lejjebb vltakozva prftkat s szibillkat festett a boltcikkelyek kz, akik a nagy, megvlt esemnyt vrjk. Kzlk a leghresebb, leginkbb megcsodlt A delphoi szibilla. Jns, a sorban az utols prfta, aki a legersebb ltnoki kpessgekkel br, az oltr fl kerlt, s felfel nz. Fltte ott lebeg az r, a vilgossg s a sttsg sztvl kavargsban.
Michelangelnak sok nehzsggel kellett szembenznie azon kvl, hogy nem ismerte a fresktechnikt. Amikor mr megfestette a boltozat egy rszt, azon fehr srteg ttt ki, ezrt jra fel kellett llvnyozni. Pnzgyi gondok is htrltattk a munkjt, mert a ppa a francikkal hadakozott, s a munkhoz olykor az anyagi felttelek hinyoztak. A fests befejezse utn is sokig knoztk szembajai.
Utols tlet (rszlet): Krisztus Mrival
Michelangelo mg VII. Kelementl kapott megbzst egy oltrkp elksztsre, de a ppa halla miatt a kivitelezs elmaradt. A mennyezet kifestse utn huszonkt vvel, III. Pl parancsra fogott jra munkba, hogy megfesse az Utols tletet. Ekkor vertk le Perugino Mzes lett brzol freskjt. Az elkszlt m 17 mter magas, majd 14 mter szles s a 230 ngyzetmternyi terleten 391 alak lthat. Michelangelo Megvltja a kpen mint ifj Jupiter jelenik meg, hogy keznek intsre a gonoszok a mlybe zuhanjanak, s felfel szlljon a jmborak lelke. Nem vletlenl jegyeztk meg az letrajzrk, hogy ez Michelangelo legkevsb keresztny rzs mve. Krisztus nem tlkez, hanem inkbb bosszll s az egsz mrl a megvlts optimizmusa helyett az rk krhozat pesszimizmusa rzdik.
Ezzel befejezdtt Michelangelo kzremkdse a Sixtus-kpolna munklataiban. A rengeteg kompozci kzvetlen kpet ad mvszi felfogsrl, stlusrl, amely nem a fest, inkbb a szobrsz stlusa. Az alakokat egyms mell rendezte, egyikk sem lp ki a skbl, ppgy, mint egy dombormben. Tartzkodik a messze htranyl tr reztetstl, amely szintn a domborm sajtossga. Egyes alakjai inkbb plasztikai, mint festi alkotsok, a vezet szerep a rajz s a form, a fny s rnyk alrendelt szerep. Igazn a mozg alakok brzolsban rezte jl magt, ppen gy, mint egy szobrsz.
Az ptsz
Ha Michelangelo nem tartotta magt festnek, ptsznek taln mg kevsb. Mgis a hres firenzei ptszek mind az kpenybl bjtak ki, az stlusban dolgoztak.
A firenzei szrmazs ppk nem csak Rma, hanem vrosuk rdekben is adtak neki megbzsokat. Br a X. Le ltal adott megbzs csak a tervezsig jutott el, VII. Kelemen ragaszkodott hozz, hogy Michelangelo ptse meg a firenzei Bibliotheca Laurenziana plett a San Lorenzo-kolostorban. A munka 1525-ben kezddtt, de csak Michelangelo tvozsa utn fejezdtt be. Az szbeli utastsai alapjn folytatta az ptkezst Vasari, Tribolo s Ammanati. Az plet tkletes pldja a dszts s az ptszet egysgnek. Klns plet szk, magas tervel, falba mlyesztett ketts oszlopaival, amelyeknek a motvumt taln egy rmai sremlk sugallta.
A kvetkez nagyobb munkja Rmban volt, a Palazzo Farnese befejezse. Az ptkezst Antonio da Sangallo kezdte el, de miutn elkszlt a fldszinttel s az els emelettel, 1546-ban bekvetkezett halla miatt az ptkezst Michelangelo folytatta, megvltoztatva Sangallo terveit. A vltoztatsok a kls homlokzaton a legszembetnbbek, de neki ksznhet a msodik emelet gynyr ablaksora is.
Ezutn kvetkezett lete ptszeti fmve a Szent Pter-szkesegyhz kupolja s apszisa. A megbzst eredetileg Bramante kapta, de 1514-ben meghalt. Utna Raffaellt bztk meg, de nem volt a legmegfelelbb szemly erre a munkra. Halla utn Antonio da Sangallo folytatta az ptkezst, s miutn is meghalt, nem volt, aki a kivitelezst vezesse. gy lett ppai parancsra Michelangelo a szkesegyhz ptsnek vezetje. A mvsz a szerzdsben kikttte, hogy minden ellenszolgltats nlkl, kizrlag Isten irnti szeretetbl szolglja az egyhzat. Erre azrt volt szksg, hogy a tervek megvltoztatsa miatt a megvesztegethetsg minden gyanjt eloszlassa.
Michelangelo elssorban a tervek egyszerstsre trekedett, elhagyta azokat az elemeket, amelyek gyengthettk a falak teherbr kpessgt, ugyanis a kupolt teljesen ttervezte. Bramante a Pantheonra emlkeztet kupolt tervezett, amely bellrl gynyr, de kvlrl nem tl ltvnyos. Michelangelo kupolja a firenzei dmra hasonlt, gy amit elvett a terjedelembl, visszaadta magassgban. Mr nem rte meg a kupola felptst, de fennmaradt rszletes terve, amely alapjn kisebb vltoztatsokkal felptettk. Ma ez a kupola jellemzi leginkbb a szkesegyhzat hatalmas, 131 mteres magassgval. Olyan nagy hatssal volt a ksbbi ptszekre, hogy nagyon sok helyen felhasznltk szerkezeti megoldsait.
Nemcsak a kupola, hanem a homlokzat kivtelvel a szkesegyhz teljes kls kpe Michelangelo mve. Az apszis mutatja leginkbb ptszeti stlust, flkrves falain vgigfut attikjval, a vilgi ptszetbl szrmaz, de hatalmas mret ablakaival, balkonjaival. Az ptszek hossz sorbl taln egyedl Michelangelo volt kpes arra, hogy a Szent Pter-szkesegyhz plett igazi vallsos szellemmel hassa t.
A klt
Ltszlag nem sokra becslte verseit, legalbb is ez tetszik ki bartainak rt leveleibl. De a fradhatatlan javts, csiszolgats arra vall, hogy inkbb csak elgedetlen volt velk, mint annyi mssal lete folyamn. Van verse, mely nyolc formban is fennmaradt. Br a szavak vilgban nem mozgott olyan biztonsggal, mint ms mvszetekben, versei nem elhanyagolhat rszt kpezik letmvnek.
Fiatalabb veibl nem maradt rnk sok mve, mert 1518-ban hirtelen indulattl vezrelve megsemmistette ket. Ami az utkorra maradt, az is felbecslhetetlen ritkasg az irodalom vilgban: Michelangelo az regkor kltje. Kvethetjk lett az idskori szerelmektl a ks regkori zsoltrokig.
Kt nagy klt hatott a kltszetre: Dante s Petrarca. Egykor tansgok szerint Dante rsainak legjobb ismeri kz tartozott, kedves olvasmnya volt az Isteni sznjtk, tehetsgnek rokonsga is hozz vonzotta. Petrarca mvszetvel a Medici-udvarban ismerkedett meg: Lorenzo de Medici clja a nemzeti nyelv kltszet volt, s ehhez mintakpl nem is knlkozhatott ms, mint Petrarca lrja. Ez lett az jplatonizmus klti nyelve; mr nem a szerelmi lmnyek termszetes kifejezsmdja, hanem inkbb versszerz technika.
Michelangelo nem tartozik a knnyen befogadhat kltk kz, br tmi nem tl vltozatosak: szerelem, szpsg, mvszet, hall. Bven vett t pldakpeitl elemeket, de kltszete jellegzetesen michelangeli, zord felsgessgvel, nagy indulataival, hatalmas szenvedlyeivel, nyers formival.
Legkorbbi verse 1504-1505-bl maradt fenn, de nem tudjuk, kihez rta. Sok verst rta szerelmeihez: elg, ha csak a Cavalierihez rt tbb mint 300 verst emltjk. Klnleges helyet foglal el klti letmvben a Francesco Bracci sremlkre rt 48 epigramma. A fiatal fi 15 ves korban halt meg, alig egy vvel megismerkedsk utn. Nem valszn, hogy Michelangelt szerelem fzte az ifjhoz, inkbb arrl lehet sz, hogy kzponti helyet foglalt el a Rmban l firenzei menekltek sszetart trsasgban. Hirtelen halla mly szomorsgot keltett a szmzttekben, s ez a szomorsg az akkor divatos klti stlusban nyert kifejezst. Michelangelt krtk fel a sremlk megptsre, s az kt v mlva el is kszlt. Az epigrammk ez alatt a kt v alatt rdtak.
Vittoria Colonnhoz fzd bartsga tz ve alatt sok szonettet rt az asszony szmra. Michelangelo a marchesa „isteni szellembe szerelmes volt; szves viszontszeretetre tallt nla” (Condivi). Az asszony halla soha el nem tn rt hagyott az letben.
Michelangelo kltemnyeit elszr dd-unokaccse, az ifjabb Michelangelo adta ki Firenzben, 1623-ban, de elzleg eltntetett mindent a versekbl, ami frfiszerelemre, fleg Cavalierire utalhatott. A klt versei sokig ebben a meghamistott formban terjedtek el, egszen 1863-ig, amikor Cesare Guasti kiadta Michelangelo kltemnyeit eredeti szvegkkel. Ez alapjn jelent meg Carl Frey kritikai kiadsa Berlinben 1897-ben. Mig ez az alapja minden Michelangelo-kiadsnak.
letrajzri
Kt kortrsa is megrta Michelangelo letrajzt. Az egyikk Ascanio Condivi, akinek letrajza mg Michelangelo letben megjelent; a mester esetleg belejavthatott a szvegbe. Condivi egyszer, becsletes ember volt, kptelen a tnyek elkendzsre. Vidki fldbirtokos fiaknt Rmba ment, s ott a mvszetekkel ismerkedett. Ekkor tallkozott Michelangelval, s sok-sok tbeszlgetett ra eredmnyeknt rta meg a knyvet, amikor apja halla utn vissza kellett trnie birtokra.
A msik r Giorgio Vasari volt, akinek A legkivlbb festk, szobrszok s ptszek lete cm munkja fontos forrsmunka sok 13-16. szzadi itliai mvsz letrajzhoz. Michelangelo, mint eszmnytett bart s jtev irnt abszolt tisztelet lt benne. Sok rszletet vett t Condivi knyvbl, de - lvn pletyks termszet s udvari fest - sokszor tloz, s olyan esemnyeket is elmond, amelyekrl Condivinek esetleg nem lehetett tudomsa.
Ezenkvl sok kortrsnak maradt fenn levelezse, st Michelangelo sajt levelezse is, amelyet unokaccse gyjttt ssze.
F mvei
Szobrok
- Lpcss Madonna (c. 1491) - mrvny, 55,5 x 40 cm, Casa Buonarroti, Firenze
- Kentaurok harca (c. 1492) - mrvny, 84,5 x 90,5 cm, Casa Buonarroti, Firenze
- Crucifix (1492) - fa, 142 x 135 cm, Santa Maria del Santo Spirito, Firenze
- Szent Petronius (1494-1495) - mrvny, magassga 64 cm, San Domenico di Bologna, Bologna
- Szent Proclus (1494-1495) - mrvny, magassga 58,5 cm, San Domenico di Bologna|San Domenico, Bologna
- Angyal (1494-1495) - mrvny, magassga 51,5 cm, San Domenico di Bologna, Bologna
- Bacchus (1496-1497) - mrvny, magassga 203 cm, Museo Nazionale del Bargello, Firenze
- Pietà (1498-1499) mrvny, magassga 174 cm, width at the base 195 cm, Szent Pter Bazilika, Vatikn
- Palestrina Pietà (?) - mrvny, magassga 253 cm, Galleria dell'Accademia, Firenze, Firenze
- Madonna gyermekvel vagy Bruges-i Madonna (1501-1504) - mrvny, magassga 128 cm, Notre-Dame, Bruges, Bruges
- Szent Pl (1503-1504) mrvny, Duomo di Siena, Siena
- Szent Pter (1503-1504) mrvny, Duomo di Siena, Siena
- Piusz (1503-1504) mrvny, Duomo di Siena, Siena
- Madonna s a gyermek Szent Jnossal (c. 1503) - mrvny, magassga 82,5 cm, Royal Academy of Arts, London
- Tondo Pitti (c. 1503) - 85,8 x 82 cm, Museo Nazionale del Bargello, Firenze
- Szent Mtys (c. 1505) - mrvny, magassga 271 cm, Galleria dell'Accademia, Firenze
- II. Gyula ppa 1505, 1513, 1516, 1525-6, 1532 s 1542
- Mzes (c. 1513-1515) San Pietro in Vincoli, Rma
- Lzad rabszolga (1513-1516) Louvre, Prizs
- Haldokl rabszolga (1513-1516) Louvre, Prizs
- Gyzelem (c. 1532-1534) - mrvny, magassga 261 cm, Palazzo Vecchio, Firenze
- Fiatal rabszolga, Szakllas rabszolga, Atlasz, bred rabszolga, Accademia, Firenze
- Rchel
- Lea
- A Medici Kpolna (1520-1534) Basilica di San Lorenzo di Firenze, Firenze
- Giuliano de' Medici srja, jszaka s Nappal
- Lorenzo de' Medici srja, Alkony s Hajnal
- Madonna gyermekvel
- Dvid (1504)- mrvny, magassga 434 cm, Galleria dell'Accademia, Firenze
- Apollo (David) (c. 1530) - mrvny, magassga 146 cm, Museo Nazionale del Bargello
- Cristo della Minerva (1519-1520) - mrvny, magassga 205 cm, church of Santa Maria sopra Minerva, Rma
- Brutus (1540) - mrvny, magassga 95 cm, Museo Nazionel del Bargello, Firenze
- Firenzei Pietà (c. 1550) - mrvny, magassga 253 cm, Museo dell'Opera del Duomo, Firenze
- Rondanini Pietà (befejezetlen, 1552-1564) - mrvny, magassga 195 cm, Castello Sforzesco, Miln
Festmnyek
- A Szent Csald Keresztel Szent Jnossal(Doni Tond) (1503-1506 kztt) - Tempera, Uffizi, Firenze
- A Sixtus-kpolna mennyezetfreskja (1508-1512) Fresk, Sixtus-kpolna, Vatikni Palota, Vatikn
- Az utols tlet (1534-1541) - Fresk, 1370 x 1220 cm, Sixtus-kpolna, Vatikni Palota, Vatikn
- Szent Pter vrtansga (1542-1550) - Fresk, 625 x 662 cm, Szent Pl-kpolna, Vatikni Palota, Vatikn
- Szent Pl megtrse (1542-1550) - Fresk, 625 x 661 cm, Szent Pl-kpolna, Vatikni Palota, Vatikn
pletek
|